Aquest llibre tracta d'un aspecte particular del gran dilema que s'estableix entre els habitants d'una fortalesa inexpugnable que ho tenen tot i els exclosos que pugnen per accedir-hi.
Exposició equilibrada entre el rigor de l´anàlisi, la claredat d´idees i l´orientació per a l´acció, que és difícil de trobar en altres textos i que, sens dubte, els lectors apreciaran. Al nostre país hi hauria d´haver una sensibilitat més gran envers la diversitat i els problemes d´adaptació i d´intregració que comporta tot moviment migratori.
En l´àmbit educatiu, tenim la possibilitat d´aprendre dels errors comesos per altres i de planificar amb temps una intervenció educativa coherent amb una visió positiva i enriquidora del fet migratori. Les opcions per a una convivència solidària o excloent, en tots els seus sentits i facetes (laborals, culturals, socials, etc. ), es preparen i es concreten en múltiples àmbits de decisió, entre els quals l´educatiu és determinat.
Cal, doncs, que el professorat i la comunitat educativa en el seu conjunt revisin la seva manera de pensar i d´actuar, i les actituds i la ideologia que es manifesten davant d´aquests temes, perquè tenen una doble responsabilitat: com a ciutadans i com a partícips de primera línia en la formació de les generacions futures.
En l´intent de resoldre els dilemes de la vida l´important no són les respostes precipitades, sinó les preguntes adequades. I aquest treball és ple de preguntes i d´interrogants que volen ajudar el lector a entendre molt millor el complex problema de la immigració i les seves implicacions socials, i orientar la intervenció d´un pofessorat que, amb la seva feina, pot contribuir a la construcció d´un futur millor per a tothom, sense exclusions.