Successor de l?enfrontament planetari entre l?Est i l?Oest, el nou desordre mundial s?imposa amb una abundància de conflictes que es desenvolupen en nom de la nació, de l?ètnia o de la religió. Entre totes aquestes qüestions, s?hi pot destriar una mena de conflictes particularment violents perquè tenen una particular estructura intel·lectual i emocional: els conflictes identitaris. Segons François Thual, aquests conflictes són, a hores d?ara, una font de desorganització massiva de les relacions internacionals. Tots els conflictes en què s?enfronten nacions, ètnies o grups religiosos no són, tanmateix, conflictes identitaris. Hi ha conflicte identitari només quan un grup es persuadeix amb raó o sense que es troba amenaçat de desaparició, bé físicament bé políticament. Thual, a ?Els conflictes identitaris?, assaja de mostrar la universalitat d?aquests conflictes, present sota formes diferents, a la totalitat del planeta: des del seu ressorgiment als països excomunistes (als Balcans, a l?Àsia Central, als països bàltics, etc.) fins a la seua presència constant en altres indrets com ara als països sota l?ègida de l?Islam, a l?Àsia oriental, a l?Amèrica Llatina, a Europa i a Àfrica. En l?última part del llibre, Thual sintetitza les problemàtiques de l?identitari i la seua possible evolució. L?espectre d?una retribalització del planeta, amb el risc de ?tornada a l?estat salvatge? de la societat internacional, és la conclusió que no cal descartar d?aquest retorn de l?identitari d?avui dia.