Si l'eix del currículum és l'adquisició de competències per a l'ús de la llengua en les diferents esferes de l'activitat social, llavors, els coneixements gramaticals han d'estar supeditats a aquestes finalitats educatives. En aquest sentit, les seqüències didàctiques per aprendre gramàtica (SDG) s'orienten a promoure un ensenyament gramatical que tingui en compte, tant la relació del coneixement reflexiu de les formes lingüístiques com la sistematització dels coneixements gramaticals en un model bàsic adequat a les necessitats escolars i a les dels ciutadans que no en seran especialistes.
A llarg dels últims quinze anys, les reflexions que s'han fet en didàctica de la llengua sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la gramàtica -i les propostes de treball corresponents- han tractat de cercar la coherència entre la reflexió gramatical i l'aprenentatge de l'ús de la llengua en aquests dos vessants del problema. Aquesta publicació té com a objectiu mostrar exemples significatius d'aquesta recerca. Així, doncs, les situacions d'ensenyament gramatical que es presenten parteixen d'objectius diversos i de continguts diferents, però tenen en comú la pretensió de promoure en els alumnes un saber gramatical que arreli en l'observació de la llengua i en el raonament gramatical.