Les vint recerques sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la llengua i la literatura que es recullen en aquest volum d'actes de les II Jornades de la Xarxa Llera: Joves Investigadors estan dedicades a sis grans àmbits temàtics: 1) Lectura i literatura, 2) Escriure per aprendre, 3) Reflexió gramatical, 4) La segona llengua a l'aula, 5) Plurilingüisme a l'aula: ús i coneixement de les llengües, i 6) Identitats i motivació en entorns plurilingües. Aproximadament la meitat tenen com a objecte de la seva reflexió les problemàtiques que es deriven de la diversitat lingüística de les aules i de l'educació plurilingüe (qüestions identitàries, de motivació, de planificació i d'aprenentatge principalment). No creiem que les temàtiques d'aquests estudis puguin ser preses com una referència fefaent de la recerca sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de les llengües i la literatura que es desenvolupa a les universitats catalanes en aquests moments, però sí que constitueixen un indici de les qüestions respecte de les quals el món educatiu es planteja els interrogants més urgents i sent que necessita més coneixements.