No és estrany sentir comentaris respecte a les mancances dels professionals a l'hora de presentar informes, estudis, projectes o qualsevol comunicació. Contenen ambigüitats, malentesos, contradiccions És a dir, no s'entenen.
Durant molts anys es van fer nombrosos estudis sobre la redacció i com millorar-la, però més aviat centrats en la gramàtica basada en la paraula i en l'oració i, per tant, es perdé de vista l'interès pel text. No és fins fa poc, a les acaballes del segle XX, que la lingüística ha recuperat, amb eines noves, el focus de l'antiga retòrica: l'estudi del text. No sols s'estudia l'oració, sinó el text i tot allò que el condiciona: l'objectiu que té, a qui va adreçat, les circumstàncies que l'envolten... Tots aquests estudis és coneixen avui amb el nom de lingüística del text o del discurs. Aquest és l'enfocament que adopta l'obra que presentem per ajudar a millorar la competència comunicativa dels professionals.
Aquest llibre, doncs, no és un compendi gramatical ni una llista de receptes o trucs. Pretén facilitar, fonamentalment, l'estructuració dels textos i l'eficàcia comunicativa. Encara que la base teòrica de la lingüística del text és d'abast general, les situacions comunicatives i els tipus de text no són iguals en tots els camps professionals. Aquesta obra està focalitzada en el sector TIC i per això és fruit de la col·laboració interdisciplinària entre lingüistes i professionals de la Informàtica i de la Telecomunicació.