{\rtf1\ansi\deff0{\fonttbl{\f0\fnil MS Sans Serif;}{\f1\fnil\fcharset0 MS Sans Serif;}}
\viewkind4\uc1\pard\lang3082\f0\fs16 La llibertat de circular o despla\f1\'e7ar-se pel territori del pa\'eds, sigui aquesta l\rquote expressi\'f3 d\rquote una necessitat social o econ\'f2mica, com ara els despla\'e7aments quotidians de mobilitat obligada, o b\'e9 d\rquote un desig de moure\rquote s per simple gaudi, pel gust de con\'e8ixer indrets propers o llunyans del propi pa\'eds, \'e9s un dret fonamental que reconeix i empara la Consti\-tuci\'f3 espanyola. Ara b\'e9, aquest dret tan natural \emdash ja que la vida mateixa \'e9s moviment\emdash topa amb un altre dret, que potser no t\'e9 un car\'e0cter natural per\'f2 que sens dubte est\'e0 molt arrelat en la naturalesa humana: \'e9s el dret a la propietat privada, que \'e9s tamb\'e9 un dret emparat per la mateixa Constituci\'f3, per\'f2 de rang inferior al dret a circular.
\par L\'f2gicament, no \'e9s possible exercir el dret a gaudir plenament de la natura sense tenir igualment el dret de poder-hi accedir, fet pel qual el dret a circular i el dret a la natura s\'f3n complementaris. Aix\'ed, doncs, ambd\'f3s drets poden topar amb el dret a la propietat privada. \'bfCom es resol al nostre pa\'eds \emdash o, millor dit, caldria resoldre\emdash aquesta situaci\'f3 con\-tradict\'f2ria que resulta de la col\'b7lisi\'f3 de drets en principi oposats? La resposta \'e9s clara: a trav\'e9s del viari p\'fablic. Conseg\'fcentment, aix\'ed com al medi urb\'e0 els carrers i les places s\'f3n la garantia que permet als ciutadans exercir el dret fonamental a circular, a l\rquote espai rural i al medi natural, carreteres i camins p\'fablics acompleixen la mateixa funci\'f3. En suma, sense camins p\'fablics els ciutadans no tenim la llibertat fonamental de moure\rquote ns pel propi pa\'eds ni de gaudir de la seva natura ni del seu paisatge. Sense camins p\'fablics, ras i curt, no hi ha llibertat. Aix\'ed, aquest llibre ens mostra qu\'e8 s\'f3n aquests objectes tan summament importants per a la ciutadania i que haurien de gaudir d\rquote una alta estima i consideraci\'f3 social en qualsevol societat democr\'e0tica. Aquest llibre, doncs, est\'e0 dedicat als camins.
\par Aquest llibre vol reivin\-dicar tamb\'e9 la necessitat de pensar (\'e9s a dir, de teoritzar i conceptualitzar) la mobilitat rural al servei de la societat rural, amb la seva pr\'f2pia especificitat, clarament diferenciada de la mobilitat urbana, la qual rep gaireb\'e9 totes les atencions. \'abEls mals dels camins els paguen els ve\-\'efns\'bb, diu un refrany popular. En suma, si els camins p\'fablics s\'f3n una garantia de llibertat per al conjunt de la ciutadania, s\'f3n tamb\'e9 una garantia de qualitat de vida espec\'edficament per als habitants del medi rural, en constituir una infraestructura fonamental per poder disposar de les mateixes oportunitats de promoci\'f3 socioecon\'f2mica de qu\'e8 gaudeixen les zones urbanes, i s\'f3n tamb\'e9 un instrument b\'e0sic de cohesi\'f3 social indispensable per fixar la poblaci\'f3 rural al territori, a m\'e9s d\rquote un patrimoni cultural i un recurs econ\'f2mic i un signe d\rquote identitat de la col\'b7lectivitat.
\par \f0
\par }