{\rtf1\ansi\deff0{\fonttbl{\f0\froman\fcharset0 Times New Roman;}{\f1\fnil MS Sans Serif;}}
\viewkind4\uc1\pard\sb100\sa100\lang3082\f0\fs24 A partir de 1880, el desenvolupament industrial del Nord de Catalunya impulsa la construcci\'f3 de la famosa xarxa de carrilets de les comarques gironines. Gr\'e0cies a aquestes vies i als seus \ldblquote trens econ\'f2mics\rdblquote , tones de mercaderies i milers de persones han pogut circular, afavorint el creixement de la zona durant gaire b\'e9 un segle. Progressivament tancats cap als anys 70, a causa sobre tot del progr\'e9s de l\rquote autom\'f2bil, aquests carrilets van poder trobar un nou \'fas: a partir de la d\'e8cada dels 80 es transformaren poc a poc en \ldblquote vies verdes\rdblquote , vies nom\'e9s per a ciclistes i vianants! Avui existeixen 115 quil\'f2metres de vies verdes que, juntament amb alguns trams d\rquote enlla\'e7, dibuixen una ruta de 136 quil\'f2metres entre Ripoll i Sant Feliu de Gu\'edxols. Aix\'ed continuem circulant i podem gaudir d\rquote un paisatge \'fanic, tot descobrint la seva cultura, la riquesa natural i el seu meravell\'f3s patrimoni arquitect\'f2nic. Us convidem a fer aquest interessant viatge, des de la muntanya al mar. No perdis el tren!
\par Aquest primer \'e0lbum evoca \b la Ruta del Ferro i del Carb\'f3\b0 , i compta amb 15 km de vies verdes, anant de Ripoll a Ogassa i passant per Sant Joan de les Abadesses. Aquest tram ressegueix exactament el trajecte que feien els trens als voltants del segle XX, fruit de la forta activitat carbonera.
\par \pard\f1\fs16
\par }