Aquest llibre és el resultat d'una recerca crítica sobre la intervenció dels professionals en l'àmbit de les famílies en risc, però no s'atura aquí. També vol fer noves aportacions de l'activitat professional, la formació i la recerca en aquest camp. L'autora argumenta, per exemple, la validesa de la figura del "practicant-i-investigador": l'estudiós que participa i que s'involucra de ple en el seu objecte d'estudi, amb la intenció de construir ponts entre la teoria i la pràctica, la professionalitat i el compromís, la ciència i el saber de l'experiència.
Anna Jolonch es proposa complexificar la nostra mirada, en lloc de fraccionar, reduir i simplificar problemes complexos: per fer justícia a la realitat, cal afegir a la pràctica una bona dosi de reflexivitat. Deixant de banda els argots tècnics de l'acció educativa i el treball social, avui és més necessari que mai recuperar -i situar en el centre de la reflexió- la qüestió del sentit, allò que és essencial en la humanitat. Amb la recerca del sentit, la mirada dels homes i de les dones s'obre a la transcendència, més enllà del món que donem per descomptat.
L'obra no està interessada només a resoldre els problemes en termes de resultats, sinó també a comprendre per què han estat construïts com a problemes i des de quina perspectiva s'interpreta el que està passant. Els aspectes fonamentals d'aquest treball s'expressen a través de la idea de procés: el procés de construcció de la "infància en risc social" i el procés de construcció de la identitat professional de l'educador.
Educació i infància en risc és un estudi profundament innovador que per força hauria d'interessar els educadors socials i a tothom qui, a Catalunya, es mou en els àmbits de la pedagogia, del treball social i també de la sociologia.