Al començament de segle es pensava que el bilingüisme entorpia el desenvolupament cognitiu i personal dels infants, i també el seu rendiment escolar. Avui dia, els coneixements pedagògics que tenim no confirmen aquestes idees. De fet, si bé popularment s'ha cregut que l'adquisició d'una segona llengua és un procés més difícil i laboriós que l'adquisició de la llengua materna o primera llengua, aquesta creença no troba gaire suport en els coneixements psicològics actuals sobre l'adquisició del llenguatge, un procés que és llarg i complex en qualsevol cas, però que avança i es completa amb més o menys facilitat segons les motivacions positives del seu aprenentatge.
Analitzar aquestes i altres qüestions relacionades amb el bilingüisme i les persones bilingües ha permès als autors d'aquest llibre tractar en profunditat la problemàtica de la introducció del bilingüisme en els sistemes educatius, i avaluar, amb dades actualitzades, els resultats de les diferents opcions fetes a les diverses comunitats autònomes de l'Estat espanyol, tot dedicant una atenció especial als resultats acadèmics i lingüístics obtinguts a Catalunya.