El ferrocarril de Sant Joan de les Abadesses a Barcelona va ser pensat en el decenni de 1840 per donar sortida al carbó de les mines de Surroca i Ogassa. Després de moltes vicissituds i contratemps, l'any 1880 -ara fa cent vint-i-cinc anys- va poder inaugurar-se el traçat entre Granollers i Sant Joan. Uns anys després, la línia amplià el recorregut fins a Barcelona, però l'expectació aixecada per les mines de carbó s'esvaí ben aviat i el tren hagué de servir altres finalitats, com a mitjà de transport de mercaderies i passatgers, i també de connexió de les comarques del Vallès, Osona i el Ripollès amb la capital de Catalunya.
Aquest llibre resumeix la història bàsica de la línia i dels seus elements tècnics i humans. Ho fa d'una manera planera i senzilla, que entra per la vista, tot combinant fotografies antigues i actuals, així com altres documents que ens ajuden a familiaritzar-nos amb un recorregut que a hores d'ara té dos trams ben diferenciats: l'un integrat dins el servei de rodalies i l'altre que fa part del de regionals.